۱۹ شهریور ۱۳۸۷، ۱۰:۰۵

حدادعادل:

آیت‌الله طالقانی نماز جمعه را احیا کرد

آیت‌الله طالقانی نماز جمعه را احیا کرد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آیت‌الله طالقانی به عنوان متفکری قرآن‌محور ، راه خود را در حمایت از انقلاب و همراهی با امام لحظه‌ای گم نکرد، گفت: طالقانی سنت سیاسی و اجتماعی فراموش‌شده نماز جمعه را احیا کرد .

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت آیت الله طالقانی در مسجد هدایت تهران گفت: آیت الله طالقانی در تمام عمر در جهت تبلیغ و ابلاغ رسالت و پیام الهی فعالیت کرد ، وی با شجاعت مثال زدنی و نمونه، تنها از خدا می ترسید .

حداد در ادامه با اشاره به اینکه مسجد هدایت نزدیک به 30 سال پایگاه مبارزاتی آیت الله طالقانی بود، یادآور شد: این مسجد ، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یک مسجد معمولی نیست که از کنار آن به سادگی بگذریم، هر مورخی که بخواهد تاریخ انقلاب را تدوین کند باید به این مسجد و تأثیر آن در روشنگری افکار عمومی توجه داشته باشد .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه  70 سال زندگی پرفراز و نشیب مرحوم طالقانی را نمی توان در چند جمله خلاصه کرد، به شرح مختصری از موقعیت خانوادگی و سیر تحصیل علمی و معنوی آیت الله طالقانی در ایران و نجف پرداخت .

حداد عادل همچنین شرحی از مبارزات سیاسی آیت الله طالقانی ارائه کرد و گفت: مرحوم طالقانی در سال 1318 برای اولین بار خشم خویش را نسبت به رژیم و دستگاه حکومتی، با دادن یک اعلامیه در رابطه با کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد که همین دستگیری سرآغاز حبسهای پیاپی وی بود تا اینکه هشتم آبان 1357 با انقلاب ایران از زندان آزاد شد .

وی در ادامه از فعالیتهای آیت الله طالقانی بعد از پیروزی انقلاب گفت و افزود: مرحوم طالقانی به دلیل درک خطر مارکسیسم، کمونیسم و بی دینی و همچنین از دست رفتن جوانها، سال 1321 جلسات بحث قرآن را آغاز کرد . تشکیل انجمن اسلامی و کانون اسلام، نقش فعال در ملی شدن صنعت نفت در کنار آیت الله کاشانی و دکتر مصدق، تلاش برای رهایی نواب صفوی از اعدام و تشکیل نهضت آزادی برخی از فعالیتهای ارزشمند وی در جریان سازندگی ایران اسلامی بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آیت الله طالقانی توجه ویژه ای به قرآن داشت، افزود: وی تشخیص داد که قرآن را باید به متن زندگی  آورد و نباید تنها کتابی تشریفاتی باشد، چرا که معتقد بود قرآن تمدن اسلامی را ساخته است، در همین راستا در مسجد هدایت جلسات تفسیر قرآن داشت و "پرتوی از قرآن" نیز یادگار ایشان است که بسیاری از آن بهره مند شده اند .

وی با اشاره به اینکه مرحوم طالقانی متفکری قرآن محور بود، گفت: وی تلاش بسیاری برای آشنایی نسل جوان با قرآن و همچنین نهج البلاغه داشت .

حداد عادل نگاه جامع آیت الله طالقانی به اسلام را از ویژگیهای بارز آن مرحوم اعلام کرد و یادآورشد: وی به سرنوشت امت اسلام توجه داشت و فکر آن مرحوم تنها محدود به تهران، طالقان، قم و نجف نبود ، وی امت اسلامی را به عنوان یک امت یکپارچه در نظر داشت به طوری که آن زمان مردم فلسطین و رنج آنها مورد توجه آیت الله طالقانی بود و فعالیتهایی نیز برای رهایی آنها داشت .

وی حساس بودن به رنج مردم و تلاش برای برقراری عدالت اسلامی را از دیگر ویژگیهای بارز آیت الله طالقانی عنوان و تأکید کرد: مرحوم طالقانی تأکید داشت که مردم باید در سرنوشت خود نقش داشته باشند .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فعالیت برای برقراری ارتباط مؤثر میان حوزه و دانشگاه را از دیگر اقدامات ارزشمند و سازنده آیت الله طالقانی خواند و افزود: رضا خان تلاش می کرد مردم را نسبت به روحانیت بدبین کند اما طالقانی باطل کننده این تبلیغات بود، وی مردم را به روحانیت خوش بین و نسل جوان را جذب اسلام کرد .

وی در ادامه پیام امام خمینی(ره) برای آزادی مرحوم طالقانی و جواب آیت الله طالقانی به امام را یادآور شد .

حدادعادل تصریح کرد: آیت الله طالقانی با وجود جریانهای مختلفی که تلاش می کردند با نزدیکی به وی، به اهداف منفی خود رسیده و از این نزدیکی سوء استفاده کنند، با هوشیاری و بیداری در عین محبت به عموم برای هدایت، راه خود را در حمایت از انقلاب و همراهی با امام لحظه ای گم نکرد .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مرحوم طالقانی نماز جمعه را به عنوان یک سنت سیاسی - اجتماعی فراموش شده ، احیا کرد.

کد خبر 746443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha